Forum Przyrodnicze "BOCIAN"
Wszystko związane z przyrodą

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: Marfu
2007-02-23, 11:42
Via Baltica przez Rospudę
Autor Wiadomość
Weles 


Posty: 647
Skąd: Podlasie
Wysłany: 2008-05-26, 09:20   

Jarek P napisał/a:
Białystok też nie przestanie być najważniejszym miastem w regionie, tym bardziej, że jest stolicą województwa.


Pewnie nie przestanie, ale mieszkańcy 300 tysięcznego miasta mogą czuć się zawiedzeni, że nie mają dobrego połączenia komunikacyjnego z resztą Polski. Dlatego wariant 42 plus droga ekspresowa z Białegostoku do Ostrowia Mazowiecka mogłyby pogodzić wszystkie strony. Swoją drogą gdy cały ruch tirów skierowany zostanie na Via Baltice to droga E67 Białytok-Warszawa będzie luźniejsza, przez co bardziej komfortowa do podróży.
 
     
GrzegorzBP 

Posty: 1784
Ostrzeżeń:
 2/3/6
Wysłany: 2008-06-02, 11:57   

Batman napisał/a:
nie zapominaj ze w administracji zmiana zaszla dopiero w 1997/8 roku i wczesniej oba miasta byly wojewodzkie; a wielkosc przy takiej odleglosci nie gra roli.

no co ty ????? na przełomie 97/98 - tak... po palnięciu że stolicą Podlasia jest Łomża :green: :green: :green: nie dziwi nic. Bo chyba poza tobą wszyscy wiedzą że reforma była na przełomie 98/99 - a konkretnie dziennik ustawa wprowadzający reformę wchodził w życie z dniem 1 stycznia 1999r. :green: :green: :green:
:green: :green:
 
     
GrzegorzBP 

Posty: 1784
Ostrzeżeń:
 2/3/6
Wysłany: 2008-06-02, 12:01   

Weles napisał/a:
droga ekspresowa z Białegostoku do Ostrowia Mazowiecka

Do Ostrowii Mazowieckiej - to tak na marginesie. Ponadto droga już istnieje - to przecież tzw 18 - która sukcesywnie jest modernizowana - skończono 1,5 roku temu obwodnicę Ostrowii - buduje się most i obwodnica Wyszkowa - modernizuje odcinek Wyszków - Radzymin. Ma w tym roku ruszyć - przynajmniej teoretycznie obwodnica Zambrowa - więc nie sądzę by stolica Podlasia w przeciwieństwie do stolicy Łomży :green: :green: została pozbawiona komunikacji z resztą kraju :wink:
 
     
robert_c 

Posty: 284
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-06-02, 15:37   

GrzegorzBP napisał/a:
Ponadto droga już istnieje - to przecież tzw 18

Od pewnego czasu jest to ósemka.

Cytat:
która sukcesywnie jest modernizowana - skończono 1,5 roku temu obwodnicę Ostrowii - buduje się most i obwodnica Wyszkowa - modernizuje odcinek Wyszków - Radzymin. Ma w tym roku ruszyć - przynajmniej teoretycznie obwodnica Zambrowa - więc nie sądzę by stolica Podlasia w przeciwieństwie do stolicy Łomży :green: :green: została pozbawiona komunikacji z resztą kraju :wink:


Jest dokładnie jak piszesz. W zasadzie S-8 na całym odcinku Warszawa - Białystok będzie w 2013 roku.

Poza tym nie przeceniajcie tych konsultacji.
Wybór wariantu nie dokona się na tej podstawie, który z nich dostanie najwięcej głosów.
To nie wybory i nie referendum.

Przy wyborze każdego wariantu bierze się pod uwagę cztery podstawowe kryteria:
1. Środowiskowe
2. Ruchowe (drogowe)
3. Ekonomiczne
4. Społeczne

Analiza tych czterech kryteriów pokazuje, który wariant jest najlepszy. A ja śmiem twierdzić, że powyższe uwarunkowania są ścisle ze sobą powiazane. Np. warunki ruchowe oddziałuja na warunki środowiskowe.

Nie zgodze się, że wariant 43 jest najlepszy dla przyrody.
Tzn. - ten wariant jest najlepszy dla przyrody jak wynika z analizy Scott Wilson.
Jednak SW nie analizował korelacji pomiędzy innymi istniejacymi trasami. A Via w wariancie 43 jest lepsza przyriodniczo od 42 przy założeniu, że istnieje Via baltica, a obecną drogę krajową nr 8 Warszawa - Białystok rozbieramy i orzemy. Tak nie będzie. Trasa S-8 na odcinku Warszawa - Białystok powstanie na długo, zanim rozpocznie się budowa Via Baltica.
Budujac Via w wariancie 43 dokładamy kolejną trasę ekspresową idącą niemal równolegle.
Poza tym Via Baltica w wariancie 43 oznaczać może, ze Via szybko nie powstanie.
W tej chwili inwestycje drogowe na mazowszu sa w takim stanie, że trasa S-8 na odcinku Warszawa - Ostrów Maz. będzie około 2013 roku. Via Baltica w wariancie 42 oznacza, że trzeba dobudowac odcinek brakujacy od Ostrowii przeł Łomżę, Ełk, Suwałki do Budziska.
Via Baltina w wariancie 43 oznacza zbudowanie trasy na całej swojej długości. Nawet laik drogowy zauważy, że będzie to o wiele bardziej kosztowne i długotrwałe. Opóźnienie w zbudowaniu Via baltica o 3-4 lata w wyniku wyboru wariantu 43 spowoduje większe spustoszenia w środowisku, niż szybsze zbudowanie trasy w wariancie 42, tym bardziej, że odcinek z Warszawy do Ostrowii tnący to, co najcenniejsze, jest już prakrycznie realizowany, niezależnie od wariantu Via Baltica.

Jeśli ktoś popiera wariant 42, to czyni moim zdaniem bardzo mądrze.
Jeśli ktoś uwaza, ze lepszy wariant 43, to oczywiście ma do tego prawo.
Jeśli ktoś uwaza, że lepszy jest wariant 1, to znaczy, że jest dyrektorem białostockiej GDDKiA.
 
     
robert_c 

Posty: 284
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-06-02, 16:17   

Co bym jeszcze dodał do powyższego? ^^

Przy wiedzy, iż S-8 Warszawa - Białystok powstanie niezaleznie od wyboru Via Baltica, popierać wariant 43 idący całkiem nowym śladem powinien taki autostradofil, jak ja :green:
Wszak autostradofilom zalezy na tym, by autostrad i tras ekspresowych było jak najwięcej.

Jednak mam świadomośc i jestem przekonany o tym, że wybranie wariantu 43 dla Via Baltica może oznaczać iż trasa ta nigdy nie powstanie.
Via Baltica wejdzie w plany inwestycyjne na lata 2013-20.
Po zbudowaniu S-8 Warszawa - Białystok do 2013 roku będzie straszne parcie, by w miarę szybko uekspresowić ósemkę na podcinku Białystok - Budzisko. W zasadzie już jest takie parcie i białostocka GDDKiA czyni nieustanne działania, by obecna DK8 na tym odcinku została zmodernizowana. Jeśli ktoś ostatnio jechał trasą Białystok - Augustów, to zapewne widział wycięte już hektary lasu pod modernizację trasy Białystok - Katrynka. GDDKiA już szykuje dokumentację dla obwodnicy Sztabina.
Długo nie da się powstrzymywac tych inwestycji
W 2013 roku będzie wybór - albo robimy 150 km S-8 Białystok - Budzisko, albo zaczynamy zupełnie od nowa Via balticę na długości 330 km w wariancie 43.
Jak powstanie S-8 na całym docunku od Warszawy do Budziska, to Via Baltici nikt już nie ruszy. S-8 będzie Via Balticą. Lobby białostockie po prosty od dawna działa tak, by zbudowac Via przez Białystok po kawałeczku, wpierw jako obwodnice miast, a potem odcinki łączące.

Dlatego chciałbym przekonac Was do poparcia wariantu 42 Via Baltica.
Wtedy w 2013 roku będzie wybór - albo budujemy 150 km S-8 od Białego do Budziska, albo 180 km ekspresówki od Ostrowii do Budziska przez Łomże.
 
     
Batman 


Posty: 1735
Skąd: z dzikiej natury
Wysłany: 2008-06-03, 02:31   

robert_c napisał/a:
Via w wariancie 43 jest lepsza przyriodniczo od 42 przy założeniu, że istnieje Via baltica

Moglbys to rozwinac, dla mnie to maslo maslane :roll: :arrow: Skoro Via baltica w wariancie 43 jest przyrodniczo lepsza i by w tym ksztalcie powstala to po co to zalozenie?

robert_c napisał/a:
Opóźnienie w zbudowaniu Via baltica o 3-4 lata w wyniku wyboru wariantu 43 spowoduje większe spustoszenia w środowisku, niż szybsze zbudowanie trasy w wariancie 42

Ciekawe, nie lepiej poczekac troche i budować w miejscu gdzie droga wyrządzi mniejsze szkody przyrodnicze?
tak mysle, ze jesli by doszlo do budowy w wariancie 42 to znacznie wiecej kasy trzeba by wydac na kompensacje przyrodnicze w ramach ktorych bedzie potrzeba wybudowania wiekszej i bardziej kosztownych przejsc dla zwierzat niz w 43 w. (taki wniosek mi sie wysuwa po przeanalizowaniu ostatniego raportu Scot & Wilsson.
robert_c napisał/a:
W tej chwili inwestycje drogowe na mazowszu sa w takim stanie, że trasa S-8 na odcinku Warszawa - Ostrów Maz. będzie około 2013 roku. Via Baltica w wariancie 42 oznacza, że trzeba dobudowac odcinek brakujacy od Ostrowii przeł Łomżę, Ełk, Suwałki do Budziska.

czyli dzialania malych kroczkow i dzialanie na zasadzie przeciez tyle mamy juz zbudowane to po co z tego rezygnowac... To jest dzialanie jak najbardziej szkodliwe i nalezy dac temu kres! najwyzsza pora by najpierw projektowano drogi i przemyslano ich przebieg w kilku opcjach a na koncu brano sie za rozbudowe. W moim mniemaniu popierasz Robercie dotychczasowa polityke budowania drog ktora od dawna kraje bardziej myslace o ochronie dziedzictwa przyrodniczego wytykaja nam palcami. czy tak ma byc ciagle i ma byc wybierany ten wariant ktory powstanie najszybciej glownie dlatego ze jakis odcinek byl przystosowywany do wiekszej nosnosci a inny nie? To bardziej przypomina rozwoj zblizony do zrownowazonego a nie zrownowazony.
_________________
"Kiedy wytniemy ostatnie drzewo i kiedy zabijemy ostatnie zwierzę, to wtedy stwierdzimy, że nie możemy jeść pieniędzy".
 
     
robert_c 

Posty: 284
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-06-03, 10:47   

Batman

Połaczenie trasą ekspresową Warszawy z Białymstokiem jest potrzebne na już, niezaleznie od tego, któredy będzie poprowadzony szlak tranzytowy Via Baltica.
Nie ma mowy o czymś takim, jak "fakty dokonane". Taka jest po prosty konieczność.
Ja osobiście jestem przeciwny budowie dróg z perspektywy tylko i wyłacznie zrobienia dobrze tranzytowi tirów. Tiry z Litwy, Łotwy i Estonii jadące na zachód, czy południe Europy powinny jechać transportem kombinowanym.
Drogi nalezy budować dla nas i moim zdaniem dla ochrony środowiska.
Obecna DK8 na odcinku Warszawa - Białystok przecina obszary chronione i przenosi ruch tak duży, że droga ta jest bariera ekologiczną. Uekspresowienie całego odcinka ósemki pomiędzy Warszawą, a Białymstokiem jest nie tylko konieczne ze względu na ruch samochodowy, ale też ze wzgledy na ochronę środowiska. Trasa ekspresowa będzie mieć przejscia dla zwierząt, będzie posiadac lepsze odwodnienie

Poprowadzenie S-8 na odcinku Warszawa - Białystok jest niemożliwe z ominieciem Puszczy Białej. Nie da się wymyślec żadnego sensownego wariantuy drogi pomiędzy Warszawą, a Białymstokiem (obecnie praktycznie - pomiędzy Wyszkowem, a Białymstokiem), która by omijała te tereny. Dlatego najlepiej zrobić to po śladzie istniejacej drogi krajowej nr 8.

Mając na względzie, że jest S-8 Warszawa - Białystok, poprowadzenie szlaku ekspresowego pod umowną nazwą Via Baltica wg wariantu 43 wcale nie jest korzystne dla środowiska. Będziemy mieć po prostu wtedy dwie drogi ekspresowe niemal równoległe do siebie.

Wariant 43 dla Via jest korzystny dla środowiska przy założeniu, że nie ma żadnego połączenia drogowego Warszawa - Białystok. Czyli, że obecną DK8 rozbieramy, orzemy i sadzimy las (bo pozostawienie DK8 w takiej formie, jak jest teraz, jest gorsze dla środowiska, niż jej modernizacja do parametrów ekspresowych). Chyba zdajesz sobie sprawę z tego, że tak nie będzie.
 
     
Jarek P 

Posty: 1580
Skąd: Siedlce
Wysłany: 2008-06-03, 10:58   

Czyli, tak:

1. Droga aekspresowa na trasie Warszawa-Białystok-Suwałki-granica
2. Porządna linia kolejowa z Warszawy na Litwę
3. Via Baltica ląduje w koszu.

:?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?:
_________________
Jarosław Paciorek
 
     
robert_c 

Posty: 284
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-06-03, 11:56   

Jarek P napisał/a:
Czyli, tak:

1. Droga aekspresowa na trasie Warszawa-Białystok-Suwałki-granica

Nie.
Droga ekspresowa Warszawa - Wyszków - Ostrów Mazowiecka - Zambrów - Białystok i droga ekspresowa Ostrów Maz. - Łomża - Ełk - Suwałki - Granica
Do tego obwodnica Augustowa jako powiązanie DK8 z Białegostoku oraz łącznik Augustowa z Via Baltica w okolicy Raczek (lub Chodorek) - wszak takie miasto jak Augustów musi tez miec dobre połaczenie z Via Baltica i projekt pozarządowy obwodnicy Augustowa zgłoszony przez organizacje pozarządowe w 2005 i 2006 roku, a rozpatrywany obecnie przez DHV jako wariant 2 nowej analizie, jest tak pomyslany, by był jednoczesnie obwodnica miasta i łącznikiem dla Augustowa z Via Baltica w wariancie 42 lub 43.
Cytat:

2. Porządna linia kolejowa z Warszawy na Litwę

A jakże.
Cytat:

3. Via Baltica ląduje w koszu.

Moim zdaniem jest takie niebzezpieczeństwo, zwłaszcza gdyby został wybrany wariant 43.
Argumentowałem to wyżej.
 
     
robert_c 

Posty: 284
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-06-03, 12:35   

Acha - zrozumncie mnie dobrze.
Wariant 43 jest OK i sam się zastanawiałem, czy aby na niego nie zagłosowac.
Jednak przeprowadziłem analize, którą wyżej Wam prezentuję. W dodatku stwierdziłem, że raczej nie powinienem być mądrzejszy od Scott Wilson.

Wariant 43 to zbyt duże ryzyko, że Via trafi na półkę na wieki i prędzej cichaczem zostanie zrealizowana w całości po śladzie DK8. Takie są realia (i moja opinia).

Z dokumentacji, która zaprezentował Scott Wilson wybrałem takie wykresy:
http://siskom.waw.pl/rospuda/wykresy1.JPG
Analiza wielokryterialna z uwzględnieniem różnych wag drogowych, środowiskowych, ekonomicznych i społecznych.
Przyjmując analize z punktu widzenia ekologa oczywiscie wygrywa 43, ale 42 wcale nie jest wiele gorszy.

Poza tym pamiętajcie jedno - obecnie jeśli mówimy o Via Baltica, to sięgamy w przyszłosc do 2020, gdyż wcześniej ta trasa nie ma szans na powstanie.
Ale na 2020 świat się nie kończy.
W perspektywie dłuższej nie ma znaczenia który z wariantów 42, czy 43, zostanie zrealizowany (byleby tylko był zrealizowany), gdyż niedługo potem zajdzie koniecznosc modernizacji DK61 do parametrów ekspresowych (jeśli zostanie wybrany wariant 42) lub powstanmie ekspresowy łacznik Ostrów Maz. - Łomża (jeśli byłby zbudowany wariant 43). Tym samym powstanie i wariant 42 i 43.

W perspektywie krótkoterminowej (do 2020) wazne jest natomiast, by trasa eksprresowa łączaca Warszawę z Budzieskiem powstała najszybciej, ja to mozliwe. A to zapewnia wariant 42.
 
     
GrzegorzBP 

Posty: 1784
Ostrzeżeń:
 2/3/6
Wysłany: 2008-06-03, 14:16   

Jarek P napisał/a:
Porządna linia kolejowa z Warszawy na Litwę

Raczej modernizacja istniejącej linni - dworzec już jest Warszawa Wileńska :green: :green:
 
     
robert_c 

Posty: 284
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-06-03, 15:04   

GrzegorzBP napisał/a:
Raczej modernizacja istniejącej linni - dworzec już jest Warszawa Wileńska :green: :green:

A własnie, że nie. A w zasadzie to chyba jeszcze nie wiadomo.
Po lekcji rospudowej jaką dostali drogowcy kolejarze zastanawiają się nad budową Rail Baltica nowym śladem z ominięciem obszarów przyrodniczych w północno-wschodniej Polsce. Rail Baltica wiodłaby w zasadzie w pobliżu wariantu 43 Via Baltica.

Obecna linia kolejowa na Litwę idzie przez Białystok i przecina Puszczę Knyszyńską oraz Augustowską, a takze Biebżański Park narodowy. Modernizacja linii kolejowej podlega takim samym prawom, jak modernizacja, czy budowa drogi. Czyli mają zastosowanie te same dyrektywy UE.
Tu mapka obecnego układu linii kolejowych w Polsce:
http://siskom.waw.pl/komu...i-kolejowej.jpg

Zauważcie, że wystarczy zbudowac nowy fragment torów pomiedzy Odtrołęką, a Ełkiem, by powstała Rail Baltica omijajaca całkowicie obszary chronione. Niedawno modernizacji uległa linia z Warszawy do Tłuszcza. Trzeba jeszcze zmodernizowac tory z Ełku przdez Olecko i Suwałki do granicy i mamy linię kolejową w najkrótszym przebiegu, mogąca obsługiwac ruch pasażerski do 200 km/h (dowożący m.in. ludzi na Mazury) oraz ruch towarowy.
Hmmm.... Z Warszawy do Ełku w 90 minut, zamaist obecnych 5 godzin?
 
     
GrzegorzBP 

Posty: 1784
Ostrzeżeń:
 2/3/6
Wysłany: 2008-06-04, 08:33   

robert_c napisał/a:
Zauważcie, że wystarczy zbudowac nowy fragment torów pomiedzy Odtrołęką, a Ełkiem

tylko że wtedy zostaną rozcięte kompleksy "puszczy kurpiowskiej" - na terenie której znajduje się między innymi rezerwat Torfowisko Karaska czy Torfowisko Serafin zresztą czyż nie jest zastanawiające że gdy można było budować gdzie się chciało ominięto ten teren??? Zaś budowa nowego odcinka zawsze ppociąga za sobą liniową degradację krajobrazu, wprowadza nowe elementy i otwieta nowe niezawsze korzystne korytarze. Jak będziesz chciał zobaczyć wymienione rezerwaty to służe za przewodnika :wink:
 
     
robert_c 

Posty: 284
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-06-04, 10:37   

GrzegorzBP napisał/a:
robert_c napisał/a:
Zauważcie, że wystarczy zbudowac nowy fragment torów pomiedzy Odtrołęką, a Ełkiem

tylko że wtedy zostaną rozcięte kompleksy "puszczy kurpiowskiej"


OK. Tylko w takim razie ten sam kompleks musiałby rozciac wariant 43 Via Baltica.
 
     
GrzegorzBP 

Posty: 1784
Ostrzeżeń:
 2/3/6
Wysłany: 2008-06-04, 10:49   

robert_c napisał/a:
OK. Tylko w takim razie ten sam kompleks musiałby rozciac wariant 43 Via Baltica.

dlatego jak sam piszesz wyżej:
robert_c napisał/a:
Dlatego chciałbym przekonac Was do poparcia wariantu 42 Via Baltica.
:green: :green:
ale... to i tak mały pikuś... ile w tym prawdy trudno powiedzieć ale... wg dość pewnych źródeł z budową dróg będzie w najbliższym czasie problem bo... kończą się rozpoznane w pobliżu planowanych inwestycji zapasy kopalin - piach, żwir - trzeba je wieć będzie wozić 100-200 km. Kończą się koncesje na wydobycie dla istniejących kopalni, żwirowni, kamieniłomów itp. Już teraz w wielu miejscach koszty transportu, przemieszczenia mas ziemnych stanowią doś pokażny udział i może się okazać że choć znajdą się ludzie i sprzęt to nie będą miały co robić. Jakoś ostatnio w rzepie był artykuł iż to co mogą wyprodukować rocznei nasze asfaltownie starczy na połowę inwestycji - więc resztę trzeba bedzie importować :green: :green:
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo